Proč a jak o EU

Členství ČR v EU je natolik zásadní závazek, že povědomí o něm je základním předpokladem orientace aktivního občana. Bez znalosti principů evropského práva, institucionálních pravidel a šíře agendy EU není v prostředí moderních mezinárodních vztahů možné plně zhodnotit význam našeho členství. Pochopení komplexní materie není pouze základní faktografie institucí nebo historických motivů integrace, ale i diskuse o aktuálních otázkách a získávání pozitivních postojů – aktivního přístupu k sobě a ke světu. Cílem tohoto webu je doplnit informace prezentované na SŠ o nejvýznamnější a často i velice komplikovanou agendu aktuálního dění v EU. Přispívá k tomu, jak se naučit informace získávat, číst je s porozuměním, vyhodnocovat data a demokraticky diskutovat, formulovat a prosazovat naše stanoviska. Právě to může pomocí praktických aspektů přispět k pochopení závazků našeho členství a pomoci studentům, často v roli prvovoličů v národních ale i evropských volbách, ve vstupu do občanské společnosti s vyšší erudicí.

Prosazujeme učení se prostřednictvím řešení konkrétních problémů, které EU a nás trápí. Tento proces konstruování řešení ve smyslu win-win (výhra pro každého) přináší i základní informace, které vzdělávající se získávají přirozeně a nenásilně, zvlášť když navazují na jejich prekoncepty. Webová stránka projektu nabízí pracovní listy s úkoly pro samostatnou práci žáků i pro spolupráci, úkoly analytické, aplikační i syntézní, úkoly s daty pro práci ve formě textů, grafů i schémat, úkoly s informacemi předpřipravenými i vyžadujícími doplnění prostřednictvím webových stránek o EU. Podporu v aktivní práci v pracovních listech doplňují krátká dynamická videa, která témata o aktuálním dění v EU konstruují do smysluplných celků. Další podporou je metodický materiál pro učitele (návrhy a postupy, časová orientace, vysvětlivky a rozšíření kontextu apod.).

Proč učit o aktuálním dění v EU?

  • Aktuálnost témat způsobuje, že jsme informacemi o nich obklopení doslova na každém kroku, což posiluje význam témat v očích žáků i podporuje použití dalších zdrojů.
  • Události jsou zajímavější, protože se jich přímo nebo nepřímo účastníme a dotýkáme se tak principů fungování EU v praxi. Díky porozumění obsahu problému se potom žáci lépe orientují v probíhající politické a mediální debatě a snadněji se zapojují do občanského života.
  • Aktuální témata nejsou jenom učivem o EU, dozvídáme se z nich i o institucích v ČR, o fungování ekonomických principů, o důsledcích globalizace, o krizích ve světě apod.
  • Metoda řešení problémových úkolů na rozdíl od převážně informačního historického přístupu pomáhá žáky aktivizovat, napomáhá u žáků rozvíjet pozitivní postoje, což je jedním z hlavních cílů výchovy a vzdělávání.

Jak pracovat s pracovními listy?

  • Pomocí pracovních listů dostávají studenti úkoly, které je možné využívat ke zdokonalování samostatnosti žáků, k práci ve dvojici či skupinách, ale i v rozvoji sebeprezentace před kolektivem.
  • Pracovní listy podporují aktivizaci výuky: umožňují práci s textem, s diagramy, mapami, úryvky, obrázky či karikaturami. To je vhodné pro rozvoj diskuze a rozšiřování kompetencí žáků, ale zároveň to nebrání jejich samostatné práci. Získávají tak nové informace, které doplňují a částečně i nahrazují výklad učitele.
  • Listy jsou interaktivní, protože k vypracování mnohých úkolů je vyžadována práce s internetem, a to nejen v podobě intuitivního vyhledávání informací, ale i ve formě představení primárních zdrojů. Studenti se tak učí vyhledávat důvěryhodná data.
  • Velkou výhodou pracovních listů je jejich využití pro samostatnou práci žáků doma. Vyučovací hodina se naopak může soustředit na náročnější úkoly, na které jsou již žáci připraveni předem.

Jak pracovat s elektronickými testy?

  • Testy jsou na webu projektu dostupné pro každou lekci, tematicky kopírují jednotlivé sekce pracovních listů (A, B, C, příp. D).
  • Testy se vyhodnocují automaticky, a proto jsou v nich jen vybrané úkoly např: doplňování textu pojmy, otázky multiple choice, přetahování myší do řady, utváření dvojic, apod. Sekce tedy nejsou vždy obsahově zcela shodné s pracovními listy.
  • Elektronické testy jsou alternativou k tradičnímu tištění materiálů. Lze je také využít pro individuální domácí přípravu žáků na výuku, pro procvičování učiva i pro samotné testování.
  • Testy jsou instalovány v Informačním systému Masarykovy univerzity v sekci Odpovědníky a kvízy a jsou přístupné veřejnosti bez autorizace.

Jak pracovat s výukovými videi?

  • Web nabízí v rámci jednotlivých témat výuková videa s průměrnou délkou cca 10 min. Jejich úvodní části je možné použít jako evokaci pro každou lekci, napomohou vtáhnout žáky do tématu.
  • Videa mají následující strukturu: evokační část (citáty osobností s různými názory na vybrané téma týkající se EU); informační část (výklad s příklady); závěrečné otázky k reflexi videa.
  • Videa jsou vhodná také pro samostatnou práci žáků - mohou si shlédnutím videí pomoci při zodpovídání elektronických testů či úkolů z pracovních listů, případně se tímto způsobem připravovat na výuku, kde učitel může využít čas pro náročnější kognitivní operace a diskusi o tématu.

MANUÁL VÝUKY O EU NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info